23948sdkhjf

Norske dagligvarekæder risikerer milliardbøder: Det er helt absurd

De tre største dagligvarekoncerner i Norge står til bøder i milliardklassen for i årevis at have koordineret priser på en måde, der kan have ført til dyrere dagligvarer for de norske forbrugere.

I en opsigtsvækkende og historisk pressemeddelelse varsler den norske konkurrencemyndighed, Konkurransetilsynet, bøder for i alt 21 mia. norske kroner til NorgesGruppen, Rema 1000 og Coop Norge.

Det vil i så fald være den største bøde nogensinde for priskoordinering i dagligvarehandlen.

Siden 2011 har de tre dagligvarekoncerner givet såkaldte prisjægere adgang til hinandens butikker for at indsamle omfattende prisoplysninger. Konkurransetilsynets foreløbige vurdering er, at kæderne har brugt disse oplysninger til at koordinere priser på en måde, som kan have skadet forbrugerne.

- Vi tager denne type koordination meget alvorligt og har derfor meddelt, at vi overvejer at pålægge et ”overtrædelsesgebyr”, udtaler direktør i Konkurransetilsynet, Lars Sørgard, i en pressemeddelelse.

Absurd

Både NorgesGruppen og Coop afviser, at prisjægerne har været med til at presse priserne på dagligvarer op. Faktisk mener de, at jægerne har haft stik modsatte effekt.

- De har fremmet konkurrence og bidraget til flere priskrige til glæde for forbrugerne, siger koncernchef i Coop Norge, Geir Inge Stokke, til E24.

Han kalder bødevarslingen absurd.

Markedslederen NorgesGruppen, der er medejer af Dagrofa, står til den største bøde på 8,8 mia. norske kroner. Rema 1000 skal af med 7,4 mia. norske kroner og Coop Norge 4,8 mia. norske kroner.

De tre dagligvaregiganter har en samlet omsætning på næsten 200 mia. norske kroner. Gebyret udgør altså næsten 10 pct. af deres samlede årsomsætning.

Ikke endegyldigt

Konkurransetilsynet har efterforsket brugen af prisjægere i flere år.

- Vores foreløbige vurdering er, at samarbejdet har gjort det lettere for kæderne at følge hinanden i prisfastsættelsen og givet kæderne øgede incitamenter til at hæve priserne og svækkede incitamenter til lavere priser. Samarbejdet kan have ført til, at norske dagligvarekunder skulle betale højere priser i kædernes butikker, siger afdelingsdirektør Magnus Gabrielsen.

Den norske konkurrencemyndighed understreger, at bødevarslingen er foreløbig, og at der ikke er truffet nogen endelig beslutning i sagen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141